Początek jesieni zwiastują nie tylko niższe temperatury za oknem, ale także szybciej zapadający zmrok. Nie są to bynajmniej powody aby rezygnować z ulubionej aktywności jaką dla wielu osób jest jazda na rowerze. Wystarczy odpowiednio dobrany do aury ubiór, a także niezawodny sprzęt w postaci lampy rowerowej, która „przedłuży dzień”. Dzięki naszym propozycjom będziesz mógł bez przeszkód wybrać się na wycieczkę w góry czy na ulubionego singletracka bez obaw, że w najmniej odpowiednim momencie zastanie cię zmierzch.

Lumeny to nie wszystko czyli na co zwrócić uwagę

Nowoczesne modele rowerowe mają odpowiednią wiązkę, która świeci zarówno pod koło jak i doświetla pobocze. Część modeli oferuje wyświetlacz informujący użytkownika o stopniu rozładowania akumulatora bądź pozostałym czasie pracy. Z uwagi na ekonomię pracy wśród mocno świecących modeli nie znajdziemy propozycji bateryjnych a akumulatorowe, ładowane przez USB, coraz częściej typu C. Sporo lamp z uwagi na swój kształt może z powodzeniem pełnić  funkcję latarki ręcznej, a wiele z nich pracuje też jako powerbank. Przy wyborze odpowiedniego oświetlenia warto też zwrócić uwagę na akcesoria jakie znajdują się z nim w zestawie (zasilanie lub jego brak, montaż na kask czy np. zdalny włącznik).

Atutem wszystkich modeli do ekstremalnej jazdy jest niewątpliwie wytrzymała konstrukcja, odporność na kurz oraz szczelność przy ulewnych deszczach, stąd w poniższym opracowaniu wątek ten nie jest uwypuklony w charakterystyce poszczególnych propozycji.

Czas pracy

Tryb najwyższy, którym na opakowaniu chwali się producent jest zazwyczaj tylko trybem chwilowym. Ważne dla nas będą tryby stałe, a czas pracy w danym trybie np. 1000 lm --> 2 godziny nie oznacza bynajmniej ciągłego świecenia ze stabilizacją! Określa nieprzerwany czas pracy latarki przy w pełni naładowanych, nowych bateriach lub akumulatorach do momentu osiągnięcia 10% wartości początkowej.

Zasilanie

Mocna dioda generująca „niestworzoną” ilość lumenów to marzenie każdego. Trzeba mieć jednak świadomość, że im większy jest strumień świetlny, tym większej pojemności zasilanie będzie potrzebne aby lampa miała szansę nieco poświecić. Jeśli w perspektywie mamy kilkugodzinny pobyt poza domem i na ten czas potrzebujemy bardzo jasnej wiązki nie pozostaje nam nic innego jak wybranie lampy z dużej pojemności akumulatorem wbudowanym lub z wymiennymi akumulatorami, które w razie potrzeby można sprawnie podmienić. Latarki w znakomitej większości nie umożliwiają bowiem pracy czerpiąc energię z zewnętrznego zasilana typu powerbank. Aby móc je naładować muszą być po prostu wyłączone. Wyjątkiem jest Fenix BC25R, który jednak świeci tylko najniższym trybem podczas ładowania.

Wśród modeli do jazdy górskiej numerem jeden pod względem zasilania jest Knog PWR Mountain ze strumieniem świetlnym 2000 lm. Produkt jest bardzo uniwersalny i po rozkręceniu jego głowica oraz bateria 10000 mAh z portem USB pasują do innych urządzeń z linii PWR, ale nie tylko. W każdej chwili możliwe jest podładowanie za jego pomocą innego urządzenia, np. telefonu.

Ciekawą propozycją z wbudowanym akumulatorem jest nowość od rodzimego producenta Mactronic Trailblazer z wiązką 2000 lm i zasięgiem aż 270 metrów!Latarka posiada światło skupione oraz dodatkowo światło rozproszone uruchamiane osobnymi włącznikami. Włączając obie diody jednocześnie użytkownik lampy uzyskuje świetne światło do jazdy w nocy.

Świetną alternatywą dla wyżej opisanej będzie Nitecore BR35 z wiązką 1800 lm. Taka moc uzyskana została z dzięki zastosowaniu dwóch diod Cree XM-L2: głównej o świetle skierowanym przed rower i zasięgu do 176 m oraz mniejszej ze światłem rozproszonym pod koło. Można ich używać razem bądź osobno. Lampa oferuje trzy typy wiązki światła, dostępne w trybach: Trail, City oraz Road.

Moon Meteor Storm Pro jest jedną z najciekawszych propozycji posiadających wymienne (choć dedykowane) ogniwa LX-BAT. Zasilany jest on dwoma litowo-jonowymi akumulatorami o łącznej pojemności 6700 mAh, które producent załącza w komplecie. Model ten zaopatrzono w wyświetlacz LED, informujący o bieżącym trybie pracy i zużyciu akumulatora. Do zestawu dołączono dwa montaże: na kierownicę i kask rowerowy oraz kabel do ładowania USB-C, a także pilot zdalnego sterowania z portem takiego samego typu. Do dyspozycji jest kilka trybów pracy, a najwyższy z nich oferuje 2000 lumenów i zasięg do 210 metrów.

Alternatywą dla fanów marki Fenix będzie model BC30 w wersji V2.0 na wymienne ogniwa uniwersalnego typu 18650, które jednak wraz z ładowarką trzeba dokupić oddzielnie. Do wyboru mamy pojemności 2600, 2900 lub nawet 3500 mAh. Jeśli zdecydujemy się na zakup tych ostatnich od Fenixa będziemy mieć do dyspozycji 7000 mAh pojemności w cenie poniżej 200 zł. Latarkę warto zasilać akumulatorami od tego samego producenta – mamy wówczas pewność, że są kompatybilne i będą oferować najwydajniejszą pracę. Ulepszony model BC30 ma mocniejszą wiązkę 2200 lumenów, zasięg 187 m,  wygodny włącznik bezprzewodowy oraz mniejszą i lżejszą konstrukcję. Dzięki funkcji wskaźnika poziomu akumulatora (dioda w podświetlanym włączniku głównym) oraz ostrzeżeniu o niskim napięciu możemy kontrolować pracę latarki i zarządzać pozostałym zapasem energii.

Kilka propozycji w segmencie z trybem maksymalnym około 1000 lumenów

Może to być dobra opcja dla użytkowników

  • unikających wielogodzinnej jazdy nocnej
  • korzystających z oświetlenia sporadycznie
  • jeżdżących sporo po mieście, które na co dzień nie potrzebują bardzo mocnego światła a raczej docenią długi czas pracy na niższych trybach.

W naszej ofercie znaleźć można sporo ciekawych modeli, które nie świecą turbo jasnym światłem (choć 1000 lm to już bardzo przyzwoicie!) ale za to są lżejsze, bardziej kompaktowe i przede wszystkim przystępniejsze cenowo. Przyjrzyjmy się ich głównym atutom.

Nitecore BR25 to nowoczesny model z wiązką 1400 lm i zasięgiem 163 m a także dość nietypową konstrukcją. Zaopatrzony jest w "daszek", który kieruje część strumienia światła pod przednie koło roweru oraz tworzy tak zwaną linię odcięcia. Taka konstrukcja głowicy niweluje efekt oślepiania rowerzystów i kierowców jadących z przeciwka. Model wyposażono w nowoczesny akumulator typu 21700 o pojemności aż 5000 mAh, ładujemy go za pomocą załączonego kabla USB-C. Alternatywnie może pracować na 18650 albo RCR123.

Olight Magicshine RN1200 posiada układ optyczny, który przy dobrym ustawieniu latarki na kierownicy nie oślepia innych użytkowników ruchu, zapewnia strumień światła o wartości 1200 lumenów i zasięgu aż 146 metrów. Wyróżnia ją zasilanie na akumulator 21700 o pojemności aż 4000 mAh, a jej montaż kompatybilny jest z kamerkami GoPro. Może posłużyć też jako powerbank.

Lampa rowerowa a może uniwersalna czołówka

Armytek i Ledlenser mają w swojej ofercie latarki czołowe, które można doposażyć w uchwyt rowerowy. Opcja all inclusive dostępna jest w przypadku Ledlenser H19R Signature

Mamy tu nie tylko potężną moc światła, ale także moc załączonych w komplecie akcesoriów, a do tego bardzo pojemny akumulator. Model niższy, również z rowerowym wyposażeniem, to Ledlenser H7R Signature oferujący 1200 lumenów i zasilanie akumulatorem 21700 o pojemności 4800 mAh. Obie propozycje niemieckiego producenta zasługują na uwagę także dlatego, że mają regulowaną wiązkę światła. Funkcja Focus pozwala na świecenie na dużą odległość w przypadku skupienia, bądź na doświetlenie jednorodnym, szerokim okręgiem obszaru znajdującego się bliżej nas.

Zupełnie inna koncepcja występuje natomiast u kanadyjskiego Armyteka. Latarki są lżejsze i bardziej kompaktowe, świecą tylko rozproszonym światłem, oferują za to sporo różnych trybów pracy oraz wiązki o imponującej wartości, nawet do 4000 lm. Najwyższe modele (Wizard C2 Pro, Wizard C2 Pro Max) mają uchwyt rowerowy w komplecie, do pozostałych modeli (seria Wizard, Elf)  można dokupić go jako akcesorium ABM-01, podobnie jak dodatkowy akumulator, który warto mieć ze sobą w zapasie.

 

Last but not least: okres gwarancji 

Zakup tego rodzaju sprzętu to niemały wydatek. dobrze jest mieć pewność, że inwestujemy w niezawodny sprzęt, który w razie usterki zostanie naprawiony i będzie mógł służyć przez długi czas. W momencie publikacji artykułu (12/2021) najdłuższy okres gwarancji producenta dostępny jest wśród produktów następujących marek:

  • Armytek - 10 lat
  • Ledlenser - 7 lat
  • Fenix - 5 lat - z wyłączeniem modeli z wbudowanym zasilaniem
  • Mactronic - w zależności od modelu latarki: 5 lat ( Trailblazer, Noise) lub 2 lata (Scream) oraz 10 lat serwisu pogwarancyjnego.

Z perspektywy naszej wieloletniej praktyki możemy stwierdzić, że usterki zdarzają się zarówno „maluchom jak i mercedesom”. Nie ma latarki całkowicie bezawaryjnej, natomiast serwis gwarancyjny każdej z wymienionych firm działa sprawnie, fachowo i co ważne - w Polsce. Zanim więc postanowicie przyoszczędzić i zamówić latarkę od przysłowiowego Chińczyka o połowę tańszą i mającą rzekomo 10000 lumenów pomyślcie o opiece gwarancyjnej i jakości wykonania, a także o środowisku.Odwołując się także do Waszej EKO świadomości zdecydowanie polecamy kupić jeden wartościowy produkt mogący służyć z powodzeniem kilka lat niż zakup trzech gorszych jakościowo, które znacznie szybciej trafią do pojemnika z napisem: „Elektrośmieci”.